سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رگ روح
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تناسخ       ترس

بر اساس مکتب پیامبران الهى با مرگ انسان روح انسان از بدنش جدا شده و به عالم برزخ منتقل میشودو در آنجا، به حیات خود ادامه مى دهد. اگرروح انسان درستکارباشد به پاداش اعمال خوب خود در آن عالم متنعم مى شود و اگر از بدان باشد به کیفر کارهاى ناپسند خود مى رسد، طبق مکتب پیامبران (ص )،قضاى الهى بر این است که روح بشر پس از مرگ ، دوباره به دنیا برنمیگردد و زندگى جدیدى را در این جهان آغاز نمیکند،بلکه دربرزخ بماند تا قیامت . چندقرن پیش  در هندوستان نظریه اى به نام تناسخ طرح شد که از عود مجدد ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا سخن مى گفت . این نظریه با گذشت زمان، رفته رفته توجه عده زیادى از مردم جهان را به خود جلب کرد، آن را یک امرواقعى پنداشتند و حتى کسانى به عنوان یک عقیده مذهبى به آن دل بستند.  دانشمندان زیادی این مطلب را مورد بحث و انتقاد قرار دادند و چندین دلیل برای ردآن ارئه  نمودند. طرفداران تناسخ معتقدند روح دو گروه به دنیا باز نمى گردد.اول آنان که در مسیر سعادت به کمال  رسیده اند و پس از مرگ به کمال مطلق میرسند، اینان کمبودى ندارند تا بخواهند دوباره به دنیا باز گردند ونقص های زندگی گذشته خود را باسعى و عمل جبران کنند.دسته دوم آنان که به نهایت شقاوت رسیده اند، اینان نیز به دنیا باز نمى گردند زیرادر طول زندگى آن چنان به انحراف کشیده و راه سعادت را به روى خود بسته اند که دچارسقوط ابدى گردیده و نمى توانند با عود به دنیا، گذشته ننگین خود را جبران نمایند و به سعادت و کمال  برسند.ولى دسته سوم یعنی گروههاى متوسط که بین تکامل یافتگان سعادتمند و ساقط شدگان شقاوتمند هستند وقتى از دنیامى روند دوباره روحشان به دنیا باز مى گردد و به تناسب خلق و خوى متفاوتى که دارند با شکل هاى مختلف و گوناگون به دنیا عود مى نمایند از این رو براى هر شکلى نام مخصوصى گذاشته اند اگر به صورت انسان عود کند آن را «نسخ» مى نامند و اگر به صورت حیوان عود کند، «مسخ» مى گویند و اگر روح انسان در بناتات حلول کند، «فسخ» مى نامند واگر روح آدمى به جماد تعلق گیرد «رسخ» مى نامند .طرفداران تناسخ عقیده دارند که در پاره اى از موارد، تناسخ ارواح به دنیا براى جبران نقایص ورسیدن به درجات عالى انسانى است.هم چنین مى گویند یکى از علل بازگشت ارواح به دنیا این است که خوبان درزندگى ، دوباره از پاداش اخلاق خوب و اعمال نیک خود برخوردار گردند و بدان نیز کیفر خوى ناپسند و رفتارزشت خود را ببینند.اسلام ، بازگشت ارواح به دنیا  را قبول نداشته و قرآن صریحا آن را رد مى کند.گناهکاران   تقاضاى حیات دوباره مى کنند و مى گویند پروردگارا فرمان ده ما را به دنیا باز گردانند شاید کارهاى نیکى را که در گذشته ترک کرده بودیم در حیات آینده انجام دهیم ونقایص پیشین را جبران کنیم ، پاسخ داده مى شود نه چنین است ، این کارى است ناشدنى و سخنى است بى اساس که گوینده خود مى گوید و به آن ترتیب اثر داده نمى شود و از پى مرگ اینان عالم برزخ است تا روزى که قیامت فرا رسد واز قبرها بر انگیخته شوند.

asasd

تغییر شکل انسان هاى فاسد الاخلاق و گناهکار به تناسب ملکات نفسانى آنان یکى از صدهاعذاب عالم آخرت است و ربطى به دنیا ندارد. در حالى که به نظر تناسخى ها براى قیام قیامت ، رسیدگى به حسابها، بهشت و دوزخ و خلاصه ثواب و عقاب عالم آخرت علتى باقى نمى ماند زیرا مى گویند اکثریت قریب به اتفاق نوع بشر پیوسته پس از مرگ به دنیا باز مى گردند و هر نوبت پاداش یا کیفر اعمال خویش را در همین دنیا مى بینند.چنین نظریه اى منافى با اساس تعالیم پیامبران خدا و بر خلاف ضرورت دین مقدس اسلام است و امامان شیعه صریحا آن را کفر خوانده اند. مأمون به حضرت رضا علیه السلام عرضه کرد درباره کسانى که قابل به تناسخ اند چه مى فرماید؟حضرت در پاسخ فرمود: کسى که تناسخ را بپذیرد و به آن عقیده داشته باشد به خداى تعالى کفر آورده و بهشت ودوزخ را غیر واقعى تلقى کرده است .مسئله تناسخ  نه فقط مخالف مکتب پیامبران الهى و موجب کفر به خدا و نفى معاد و انکار ثواب وعقاب عالم آخرت است بلکه از نظر علمى نیز دانشمندان و فلاسفه آن را مطرود و مردود شناخته و دلایلى بر ابطال آن آورده اند.دانشمندان شیعه و سنى با صراحت تمام عقیده تناسخ را که یکى از خرافات ادیان باستانى«هند» است محکوم ساخته اند. تنها دسته کوچکى در این میان «تناسخیه» بودند که از این عقیده طرفدارى مى کردند و امروزه وجود ندارند .منشأ این عقیده هندوها و منقولاتى است که عرب از فلسفه آن ها اقتباس کرده اند. این عقیده بیشتر در میان اقوامى طرفدار داشته که به رستاخیز و معاد آن چنان که ما ایمان داریم و قرآن تشریح مى کند، معتقد نبوده اند. دانشمندان و مورخان معتقدند زادگاه اصلى این عقیده کشور هند و چین بوده و ریشه آن در ادیان باستانى آنها وجود داشته و هم اکنون نیز موجود است.بعداز آنجا به میان اقوام و ملل دیگر نفوذ نموده است وبیش رخنه کرده است . احترامى که هم اکنون هندوها براى حیوانات قائل هستند تا حدودى مربوط به همین عقیده است .


[ پنج شنبه 90/11/20 ] [ 4:46 عصر ] [ سکورا ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ